Artificiële intelligentie en onderwijs

Wat kan artificiële intelligentie betekenen voor het onderwijs? Dat was de centrale vraag op de studiedag georganiseerd door Go! en Vleva. Mijn conclusie: in de toekomst wellicht heel veel. Maar hoewel de hype over A.I. in onderwijs vandaag hoog is, zijn er vandaag nog weinig succesvolle implementaties.

Wat is artificiële intelligentie en wat betekent het voor de klas?

De omschrijving van Johan Loeckx vond ik interessant: het is intelligentie die via wiskunde beschreven wordt en via computercode wordt uitgevoerd.

Dit YouTubefilmpje legt het prima uit.

Kortom: toon een algoritme genoeg foto’s van een kat, zeg erbij of het een kat is, en de computer ‘leert’ foto’s van katten te onderscheiden van foto’s van andere dingen.

Vervangt kunstmatige intelligentie de leraar?

Artificiële intelligentie is voorlopig vooral goed in één specifieke vaardigheid. Patronen herkennen (deze persoon maakt vooral fouten tegen vermenigvuldiging) of bijvoorbeeld aanbevelingen doen (door deze oefening te maken, maak je minder fouten tegen vermenigvuldigen)

Klinkt goed. Maar er is een catch voor onderwijs. Geen enkel onderwijsprobleem heeft maar één dimensie.

Stel: we testen je kennis van de stelling van pythagoras in een app. Op basis van de fouten die je maakt, krijg je aangepaste oefeningen. Dat is wat Century Tech, een van de sprekers belooft te doen.

Wat zo’n algoritme niet weet, is of je fouten maakte omdat je het niet begreep. Misschien wou je gewoon rebels zijn. Of reed er die ochtend een auto over je poes. Of was je gewoon niet uitgeslapen door een lange nacht gamen?

Kortom: alleen de cognitieve dimensie automatiseren met A.I. zal niet volstaan. Want je houdt geen rekening met alle omgevingsfactoren die meespelen.

Zelfgereguleerd leren in onderwijs dankzij artificiële intelligentie

Daarom riep Karen Triquet op om te kijken of A.I. een rol kan spelen in het zelfgereguleerd leren. Kan zo’n algoritme een leerling op het juiste moment een zetje geven. Kan het invloed hebben op de motivatie? Leert zo’n kunstmatig algoritme de leerling van de toekomst beter plannen en organiseren?

Technologie-ondersteund leren en lesgeven

In de toekomst zal A.I. de leraar kunnen ondersteunen. Maar zo’n oplossing zal de leerling én de leraar op verschillende vlakken moeten bijstaan. Vandaag staan we nog héél ver van een oplossing die helpt op vlak van cognitie, vaardigheden, emotie én zelf-regulatie.

Goed onderwijs klinkt niet sexy. Kunstmatige intelligentie (helaas) wel.

Maar dat mag ons niet tegenhouden om te experimenteren en te zoeken naar een oplossing die dat wel doet. Want het is duidelijk dat de bedrijfswereld onder het motto van ‘move fast an break things’ niet wacht. Zij lanceren eerst en proberen achteraf de brokken te lijmen. We moeten dus niet krampachtig treuzelen tot een optimaal uitgebalanceerde en ethisch verantwoorde oplossing ontwikkeld is.

“Goed onderwijs is niet flashy. Het is messy en complex.” zei Karen Triquet. We moeten opletten dat dat onsexy onderwerp van degelijk onderwijs het niet verliest van ontzagwekkend ogende technologieën uit de commerciële wereld.

De leraar wordt nog niet snel vervangen door een algoritme. Maar voor sommige taken biedt A.I. vandaag al kansen. Het zou zonde zijn om die te laten schieten.

Meer informatie

De webpagina van het evenement.

Afbeelding van Seanbatty via Pixabay

Reacties zijn gesloten.